کد خبر: ۴۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
«خودروکار» از راهکارهای قیمت رقابتی در صنعت خودرو گزارش می دهد:

وزارت صمت ناموفق در رفع انحصار صنعت خودرو/ قیمت رقابتی با دستور محقق نمی شود

در حالی وزیر صمت در تازه ترین اظهارات خود قیمت رقابتی در صنعت خودرو را حاصل رفع انحصار عنوان می کند و از زمان روی کارآمدن بر این موضع تاکید داشته که نگاهی به عملکرد او نشان می دهد تاکنون هیچ اقدام اجرایی برای تحقق این تاکیدات نداشته و تنها در اظهارات بر این موضوع اصرار می کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هم اکنون بر وجود صنعت خودروی انحصاری در کشور تاکید و از ممنوعیت واردات به عنوان یکی از نشانه های آن یاد می شود به طوری که کارشناسان معتقدند اگر انحصاری در این صنعت وجود نداشت قیمت‌ها در بازار به‌صورت رقابتی تعیین می شد. تاکیدی که وزیر صمت نیز بر آن صحه می گذارد اما فعالان صنعت خودرو نظر دیگری دارند و معتقدند فعالیت 26 شرکت موازی نشان می دهد که راه برای ورود سایر خودروسازان هموار است و هیچ محدودیتی در کار نیست و حضور حداکثری دو شرکت خودروساز را نمی توان به انحصار نسبت داد.

اما در این شرایط که بود و نبود انحصار در این صنعت با اما و اگرهایی روبرو است این پرسش مطرح می شود که وزیر صمت به عنوان متولی اصلی خودروسازان از زمان روی کارآمدن خود چه اقدام مفیدی در خصوص رفع انحصار انجام داده است؟ آیا تنها با تاکید بر رفع انحصار از این صنعت، این مشکل حل خواهد شد؟

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که در خصوص انحصار در صنعت خودرو علامت سوال بزرگی وجود دارد، می گوید: هم اکنون دو عقیده در خصوص انحصار در صنعت خودرو وجود دارد برخی معتقدند که ایران خودرو و سایپا منجر به انحصار در بازار خودرو شده اند اما این در حالیست که انجمن خودروسازان ایران متشکل از 26 عضو است و این اعضا در حال تولید خودرو هستند بنابراین با این وضعیت انحصاری در کار نیست.

وی با بیان این که دو شرکت خودروساز تاکنون هیچ کار انحصار گرایانه ای مبنی بر تسلط بر بازار و عدم اجازه ورود خودروساز جدید انجام نداده اند، می افزاید: ضمن آن که خودروسازان تاکنون با هدف افزایش قیمت نسبت به کاهش تولیدات اقدام نکرده اند و حتی با وجود زیاندهی هر دستگاه خودرو، در سال گذشته 20 درصد افزایش تولید داشته اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به دیگر نظریه موجود در خصوص انحصار در صنعت خودرو اظهار می کند: برخی از کارشناسان معتقدند از آن جا که این دو شرکت سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند بر این اساس انحصارگر هستند که در پاسخ به این طرز فکر باید به ذات این صنعت اشاره کرد همانگونه که در کره بیش از 70 درصد سهم بازار در اختیار دو شرکت هیوندایی و کیا است و یا در فرانسه شرکت هایی همچون رنو و پژو سیتروئن بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار دارند. و در آمریکا درصد بالایی از بازار در اختیار جنرال موتورز و فورد قرار دارد.

نعمت بخش با بیان این که وزارت صمت و شورای رقابت باید پاسخگوی آن باشند که در این مدت برای حذف انحصار در صنعت خودرو چه اقدامی انجام داده اند، تصریح می کند: شورای رقابت که بر انحصار در صنعت خودرو تاکید داشته و بر اساس آن نسبت به قیمت گذاری در صنعت خودرو اقدام می کند باید پاسخگو باشد که با این مدل قیمت گذاری تا چه اندازه در رفع انحصار مفید بوده است.
وی با اشاره به زیاندهی 18 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و 12 هزار میلیارد تومانی سایپا در سال گذشته می افزاید: در حالی بر تقویت بخش خصوصی با هدف رفع انحصار در صنعت خودرو تاکید می شود که از 26 شرکت عضو انجمن تنها دو شرکت در ردیف خودروساز نیمه دولتی قرار دارند و باقی شرکت ها خصوصی بوده و در حال فعالیت هستند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه در خصوص قیمت رقابتی در صنعت خودرو نیز اظهار می کند: قیمت گذاری دستوری در حالی در صنعت خودرو ایران انجام می شود که در سایر کشورها این اتفاق رخ نمی دهد و این مدل قیمت گذاری معیوب باعث شده تا قیمت خودرو کمتر از میزان قیمت تمام شده مواد اولیه هر خودرو تعیین شود ضمن این که شورای رقابت نیز حاضر به انجام تعهدات خود نیست و در حالی که موظف به اعمال تورم بخشی صنعت خودرو در هر سه ماه یک بار شده بودند اما در عمل این اتفاق رخ نداد.

نعمت بخش ادامه می دهد: بانک مرکزی تورم بخشی خودرو را در سه ماه چهارم سال گذشته 14 درصد اعلام کرد اما شورای رقابت منصفانه عمل نکرده و در سه ماه ابتدایی سال تنها مجوز افزایش قیمت حدود 8.5 درصدی را صادر کرد این در حالیست که از اسفندماه تاکنون هیچ کالایی ارزان تر نشده و حتی افزایش قیمت 30 درصدی در حقوق دستمزدها و سایر هزینه های تولید در ابتدای سال داشته ایم و مشخص نیست ملاک شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو بر چه اساسی بوده است.

وی با تاکید بر این که تولید هر دستگاه خودرو در ایران خودرو در سال گذشته با 36 میلیون تومان زیان همراه بود، می گوید: انجمن خودروسازان ایران به صراحت اعلام می کند که موافق کاهش میزان تعرفه 86 درصدی واردات که از سوی نمایندگان مجلس تعیین شده، بوده و در عین حال موافق آزادسازی واردات در مقابل معافیت صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری هستند.بدون شک خودروسازان راه رقابت را در صورت آزادسازی قیمت ها به خوبی می دانند.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار